יום חמישי, 23 בספטמבר 2021

מחקר על הדמיון בין ניכור הורי לכתות דתיות

מחקר איכותני על ניכור הורי בוצע על ידי דוקטור איימי ג'יי.ל בייקר (Amy J. L. Baker, Ph.D),ארבעים מבוגרים מנוכרים מהורה בילדותם השתתפו במחקר איכותני על ניסיונם. בוצעה ניתוח תוכן על התמלילים ונערכה השוואה לאיתור קווי דמיון בין הורים מנכרים  למנהיגי כתות . 

התוצאות גילו כי מבוגרים שהוריהם הרחיקו אותם מהוריהם השני תיארו את ההורה המנכר במידה רבה כמו שמתארים חברי כת לשעבר את מנהיגי הכת. 

ההורים המנכרים תוארו כנרקיסיסטיים ודורשים עודף התרגשות ונאמנות, במיוחד על חשבון ההורה המנוכר.ההורים המנוכרים נמצאו גם משתמשים ברבות מאותן טכניקות מניפולציה ושכנוע רגשיות בהם מנהיגי כת משתמשים בה כדי להעלות את התלות בהם. ולבסוף, ההורים המנכרים עשויים להפיק תועלת מהניכור באופן שבו מנהיגי הפולחן נהנים מהכת: יש להם שליטה, כוח והערצה מוגזמים. באופן דומה, המשתתפים דיווחו על רבות מהתוצאות הדו-כיווניות שחווים חברי כת לשעבר, כגון הערכה נמוכה, אשמה, דיכאון וחוסר אמון בעצמם ובאחרים. ממצאים אלה יכולים לספק מסגרת שימושית לתפיסת החוויה של ניכור הורי וצריכים להיות שימושיים גם למטפלים המעניקים ייעוץ וטיפול למבוגרים שחוו ניכור בילדותם


המאמר המלא 

אין תגובות: